Art Therapy Helend en intuïtief schilderen met kinderen, jongeren en volwassen De schildersessies Deze schildersessies maken dat je in contact komt met datgene wat er in je leeft op een dieper niveau dan het rationele. Hoe werk ik In mijn werk met mensen is mijn focus gericht op de ander en het proces van de ander waarbij ik mij in- en aanvoelingsvermogen plus intuitie en ervaring in dienst stal van de ander. Ook een schildersessie is een ontmoeting. De focus is de ontmoeting van jou met dat wat in je leeft. Het proces Door te schilderen, door je te uiten via beeld, evt in contact met je beleving komt er een proces op gang. Mijn focus is op het helende vermogen wat in je zelf leeft. Ook In mijn werk met kinderen en jongeren werk ik met datgene wat zich aandient. Soms geef ik een opdracht, afhankelijk van het proces. Soms laat ik ontstaan wat zich wil uiten. Het fijne van schildersessies is het werken met je handen, zonder bezig te zijn met het resultaat. Genieten van het proces en kijken wat er ontstaat. Als dat niet lukt is het ook goed. Datgene wat er is er kunnen laten zijn en eventueel ontmoeten. Het kan zijn dat je graag vanuit een thema werkt of het gewoon wilt laten ontstaan. Alles is goed wat er is. Vanuit het bezig zijn met kleur en vorm ontstaat er datgene wat zich wil uiten. Dat wat van binnen zat, zich roerde, dient zich aan. Dat wat binnen in je leeft wordt naar buiten gebracht door middel van schilderen, soms tekenen. Datgene wordt zichtbaar wat vanbinnen speelt. Het kunnen uiten in beeld en kleur en wie weet het plezier van het bezig zijn, werkt bevrijdend. Mijn uitgangspunt is: je openen voor datgene wat heelt en daarmee een helend proces op gang brengen. Voorbeelden van het werken met schilder/teken sessies |
Met volwassenen:
Zij zegt zelf: “Het was heel fijn om te schilderen. Ik kwam daardoor meer in contact met de seksuele kracht in mijzelf.” |
De zin die bij Lisa op kwam is: |
Met kinderen: Jarenlang sinds 2011 werk ik met weeskinderen in Nepal. Onderaan vindt u twee tekeningen van hen. Omdat ik meestal zonder tolk werk, ze verstaan een beetjes Engels, probeer ik in de opdracht al het helende te activeren. Bijvoorbeeld: "Teken jezelf als je het leven leidt wat je graag wilt". |
Toto (10 jaar, zie de 10 wolken) heeft zichzelf als vlieger getekend. Een heel groot vliegtuig en hijzelf, helemaal alleen op aarde. Maar de ambitie om piloot te worden geeft hem kracht. Dan is hij iemand. |
De tekening van Riju (10) is vanuit hem zelf ontstaan, zonder opdracht. Hij houdt erg van tekenen. Mijn aandacht gaat vooral uit naar de afgezaagde tak. Voor mij symboliseert het zijn trauma van het weeszijn. De groei is afgesneden. Een vogel zingt zijn lied. Ik vertel dat niet tegen hem. Wel toen hij om hulp vroeg toen hij in een crisis zat, neem ik dat mee in mijn werk met hem. |
Lyn (11) kwam bij mij begeleidt door haar coach omdat ze een fantasievriendinnetje had. De coach vond dat lastig te hanteren. Ik heb haar laten tekenen wat ze graag deed, naast het werken met poppetjes. Het bleek dat ze een fantasievriendin had die lief was. Ze vond zichzelf niet lief. Ze had heftige gevoelens na de plotselinge dood van haar ouders. Ook in ons contact kwamen die heftige gevoelens omhoog. Ze wilde graag nabijheid en werd fel als ze haar grenzen stelde: doordat ik het heftige accepteerde en zelfs beloonde kwam er rust in haar. Ze kon erna haar fantasie vriendin in haar hart sluiten. In deze tekening tekent ze zichzelf met hangend haar, voorovergebogen. Het groen in de tekening is het fantasievriendinnetje, Flora, die ze eerst apart getekend heeft. Dit is tekening 4 van het proces met Lyn. |
Locatie
Rozengracht 105 d 1 (atelier) Tijd en dagdelen 1 uur a 5 kwartier op donderdag, vrijdag en soms op zaterdag Anja Brasser 1946
Opleidingen: Rietveldacademie, diploma LO tekenen, studie Sociale pedagogie, groepsdynamica (UvA 1986).
|